Monday, June 21, 2010

cara2 memasak kueh teow goreng...

oh yeahhhhh... kueh teow gorengsss.... kegemaranku... mari kite blaja memasak... :D

tak ingat bulan bile aku tangkap gambar ni.. rasanya 4-5 bulan lepas kot.. kueh teow pun dah basi kot... tapi nak post jugak.. sebab gambar dah ambik.. hehe

mula2 pastikan barang untuk masak sume nya ada... yang penting kena ada daging.. sebab daging tu buat kan kueh teow rasa lebih enak! :)



kueh teow aku harus la ada sume.. udang, sotong.... apa2 la yang ada dalam fridge tu.. haha :D


kueh teow kena la rendam dlu.. supaya dia lembut.. bila dah lembut, kena la cerai2 kan kueh teow tu supaya kueh teow korang tak berketul2 nanti...

tetiba aku rasa macam dalam cooking show je.. hahaha :D


jadi mari mula masak... mula2 tumis bawang merah, bawang putih, sedikit halia..


bila dah naik bau, masukkan lada giling... tumis sampai lada masak.. slalu nya bila lada tu masak, aku akan terbatok2 kat dapur tu.. sebab bau dia menusuk ke tekak ku... :D


then, masuk la segala sos yang ada... tomato sos, cili sos, kicap, dll.... dan tambah sikit air..


masukkan garam dan gula jugak... pandai2 la korang alter kuah dia sampai rasa sedap...


dah sedap?? haaa... baru la masukkan bahan mentah... daging, sotong, udang....


bila dah empuk sket, masukkan sawi...


lepas tu masukkan kueh teow yang telah diceraikan2 tadi... dan gaul rata2...


sambil2 masak kueh teow tadi, aku masak scramble egg.. ramuannya : telur + sedikit garam..


gaul skali scramble egg tu ke dalam kueh teow...


dan hasilnya......

tadaaaaaaaaaaa.....


sedap lagi lazat lagi enak! :D




adusss... lapar la plak tibe2... huhu





5 anak patung:

aDhWa LaH Ni said...

brape ramai yg g toilet lepas makan tu?? hehehe

Ms Shanaz said...

uish ramai...sbb dorg nk kosongkn perut utk makan lebih lagi... hahhaa

nana komatsu said...

elehhhh.. adhwa jeles la tu dgn org yg dpt makan.. :P
btw cik sha, k.jaya dgn s.buloh tak jauh.. boleh jer saya nak dtg bila2 tlg rasa..haha..

Ms Shanaz said...

haha baik.. kalo aku bt lg, ko dtg tau.. pastu blh kte berjalan2 ke kotak merah... lalallaa :D

nana komatsu said...

wahhh..boleh2.. hehe..